terça-feira, 22 de outubro de 2019

AFSCHEID


Dag,

Sedert 2000 was ik betrokken met het project Acopamec. Steeds ter harte en met behulp van jullie, onze werkgroep en vele organisaties, scholen en overheden zijn we erin geslaagd in al die jaren meer dan vijftig projecten te realizeren. Sedert november 2005 ontving je de nieuwsbrief over wat gebeurde in Acopamec, Brazilië en in Belgie ten voordele van het project, 137 in totaal. Vanaf oktober 2009 was ik er als vrijwilliger werkzaam.

In 2012 werd ik door de familie van Simonne Debouck gevraagd om een andere NGO, Ceifar, te begeleiden. Simonne, de stichtster van Ceifar overleed in 2009. Tot eind 2018 was dat allemaal te combineren maar nu heb ik de, toch moeilijke, keuze gemaakt om afstand te nemen van Acopamec en me te concentreren op Ceifar. Verschillende redenen spelen hierbij een rol, het laatste jaar onderging ik 3 heelkundige ingrepen waardoor ik de kracht niet meer heb om alles goed te doen. De drie maanden die ik in België verbleef na de dood van padre André deed me nadenken over de toekomst en de kwaliteit van het leven. Ik ben niet meer van de jongste en wat ik nog kan doen wil ik goed doen. Daarom de keuze om te stoppen met Acopamec.

Velen onder jullie kennen reeds Ceifar, een plaats waar 500 kinderen kleuteronderwijs krijgen, bijscholing van eerste tot derde leerjaar alsook sport- en culturele activiteiten. Er is een medisch alsook een psychologisch centrum aan verbonden. De nood in de wijk Tancredo Neves is even groot als in Mata Escura. Als gevolg van deze veranderingen is de Werkgroep Acopamec Brugge eveneens ontbonden en overgegaan in de Vriendenkring Ceifar.

Maar wees zeker, alle morele steun is blijvend welkom en ik zet me verder met evenveel bezieling in, ook voor veel kleinschalige sociale hulp.

Abraço,
Guido Steeman

Nenhum comentário:

Postar um comentário